Conditioning

Als power output toch de NR. 1 performance indicator is:
Waarom trainen we dan niet gewoon onze spieren met krachttraining?
En wat is ‘conditioning’ eigenlijk?

Krachttraining is een onderdeel van conditioning en staat er niet los van. Conditioning is het vermogen van je lichaam om energie te produceren en die zo efficiënt mogelijk gebruiken in de specifieke omstandigheden waarin dat je moet presteren.

Je kan maar zoveel geld uitgeven, als je hebt, anders geraak je in de problemen. Dat is net zo voor de energie die we voorhanden hebben, dus we kunnen maar best zo efficiënt mogelijk met die energie omgaan, niet?

De drie energiesystemen

Er bestaan verschillende energiesystemen naargelang de lengte van de inspanning. 

Hoe langer een inspanning duurt, hoe meer de energie geproduceerd wordt door aerobe systemen en hoe lager de power output. 

Hoe korter de inspanning, hoe meer anaerobe systemen gebruikt worden en hoe hoger de power output. 

Er zal altijd hierbij altijd een trade-off zijn tussen de kracht die geproduceerd wordt en de lengte van de krachtinspanning. Het type sport is hierbij belangrijk, maar ook binnen één en dezelfde sport, worden meerdere systemen door elkaar gebruikt. 

Om een idee te geven:

1. Een marathonloper zal andere energiesystemen moeten trainen dan een speerwerper, door het verschil in duur van inspanning. 

2. Heel verrassend misschien, maar ook een strongman heeft misschien baat bij duurtrainingen, ook al is zijn sport gekend voor maximale, korte krachtinspanningen. Het aeroob systeem is namelijk bepalend voor je herstel tussen explosieve inspanningen en voor je algemeen herstel. 

Ook interessant: hoe hoger je VO2 max, hoe hoger je levensverwachting. Dus dit systeem trainen is niet alleen belangrijk voor je prestaties, maar ook voor je gezondheid!

Het is mogelijk om heel fit te zijn en toch slecht te presteren. 

Dat komt omdat je niet goed geconditioneerd bent. Om goed
te presteren moet je je fysieke EN mentale capaciteiten gebruiken om
optimaal te presteren in een specifieke omgeving. Enkel een hoge
VO2-max en veel kracht hebben alleen, zullen niet volstaan voor een
goede prestatie.

Waarom denk je dat er zoveel Colombianen goed presteren
in de tour de France? Zij wonen in de Andes en zijn het gewoon om te
presteren op hoogte. 

Conclusie: weg met klassieke cardio, leve conditioning!

Wil jij zowel je conditie verbeteren als beter geconditioneerd raken aan de omstandigheden waarin je moet presteren?

Ik hoor graag van jou wat je doelstellingen zijn. 
Stuur me een berichtje en ik plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek voor jou in.

Vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen
ArrayArray ( [region] => eu [useAPI] => 1 [domain] => thegrind.be [apiKey] => 7f5a62517168464b25e90d4bca065e64-d32d817f-bd8f9043 [username] => [password] => [secure] => 1 [sectype] => tls [track-clicks] => no [track-opens] => 1 [from-address] => matthias@thegrind.be [from-name] => thegrind.be [override-from] => [campaign-id] => ) thegrind.bematthias@thegrind.be